Syftet var trots allt att få jobb
Christina Mattsson är styresman för stiftelsen Nordiska museet. Som styresman har hon det yttersta ansvaret för verksamheten på Sveriges största kulturhistoriska museum. Museet äger ca 1,5 miljoner föremål, ett kulturhistoriskt specialarkiv på nära fem hyllkilometer och ca 275 000 volymer speciallitteratur. Lägg därtill ett stort antal kulturmiljöer med nära 400 byggnader, där den mest spektakulära är den stora museibyggnaden på Djurgården i Stockholm.
Vad läste du på universitetet?
Litteraturvetenskap, konstvetenskap, estetik, etnologi med folkloristisk inriktning och nordiska språk. Dessutom doktorandstudier i etnologi som aldrig avslutades eftersom jag fick fast anställning på Sveriges Radio. Syftet med utbildningen var trots allt att få jobb.
Ämnet svenska visade sig absolut nödvändigt för en specialisering inom folkloristiken.
Varför valde du att läsa svenska?
För att jag först inte visste vad jag ville läsa och för att ämnet svenska sedan visade sig absolut nödvändigt för en specialisering inom folkloristiken.
Hade du en tydlig plan för vad du ville jobba med när du pluggade?
Jag hade ingen aning.
Var det lätt eller svårt att få det första jobbet efter studierna?
Jag hade tur och fick mitt första jobb redan under studietiden på Dialekt- och folkminnesarkivet, som det hette på den tiden.
Hur har vägen sett ut fram dit där du är idag?
Krokig, men uppfattas av vissa som rak. Från flera olika arkiv via Sveriges Radio som programledare och senare rikskanalchef för P2 till Nordiska museet.
Ingen dag är den andra lik.
Vad gör du konkret i ditt jobb? Nämn några typiska arbetsuppgifter du gör på en vanlig dag.
Jag fattar många stora och små beslut varje dag. Det kan handla om allt från att ge mina avdelningschefer stöd till att diskutera budgetfrågor eller förbereda en presentation, ett vernissage eller skriva ett underlag i någon fråga av vikt för stiftelsen. Ingen dag är den andra lik.
Vilka kunskaper och färdigheter från studietiden har du mest nytta av i ditt jobb idag?
Min folkloristiska fackutbildning förstås, men faktiskt också studierna i Nordiska språk – jag bryr mig om hur jag själv och museets medarbetare uttrycker sig i tal och skrift. Ibland hänvisar jag till att museets grundare Arthur Hazelius själv var utbildad vid institutionen i Uppsala och att han som filolog hade ogillat särskrivningar och slarviga utställningstexter. När jag jobbade på Sveriges Radio hade jag stor nytta av allt jag lärt om muntlig framställning.
Vad finns det för för- och nackdelar med ditt jobb tycker du?
Fördelarna överväger, men ibland saknar jag den snabbhet som finns inom etermedia.
Vad är det allra roligaste?
Att kunna påverka och bestämma t ex vilka utställningar som ska produceras eller vilka verksamheter som ska prioriteras.
Läs det som känns roligt och meningsfullt och bli riktigt duktig på det.
Vilken typ av person passar för att göra det du gör?
En person som tycker om att träffa andra, som är snabb i tanken, som gillar administration och som är beredd att lösa oväntade arbetsuppgifter. En person som vågar vara chef och är beredd att jobba för jämnan.
Bästa tipsen till den som pluggar?
Läs det som känns roligt och meningsfullt och bli riktigt duktig på det.
Bästa tipsen till den som precis har tagit examen?
Berätta vem du är och vad du kan, också för arbetsgivare som inte verkar ha något att erbjuda, men som arbetar med sådant som du skulle vilja hålla på med. Var positiv och glad!
Bästa tipsen till den som vill jobba med samma sak som du gör?
Var öppen för förslag och förändringar i yrkeslivet. Jag visste inte att jag skulle bli styresman för Nordiska museet när jag lämnade Uppsala universitet för länge sedan.