Skriv dagligen, spelar ingen roll om vad
Rolf Oward är 55 år och arbetar som copywriter och teknisk översättare i Uppsala. Han driver reklambyrån AVEO som är specialiserad på marknadsföring åt teknikföretag. Som copywriter strävar man efter att skriva texter som får läsarna att veta, tycka eller göra något.
Vad läste du på universitetet?
Svenska, engelska och statskunskap. Jag har också gått på Lärarhögskolan. Vidare har jag gått på IHR (Institutet för högre reklam- och kommunikationsutbildning) i Stockholm. Plus betyg i diverse andra ämnen (som fysik, pedagogik och matematik). I stort sett studieskadad!
Varför valde du att läsa svenska?
Jag hade läst engelska tidigare och tänkte att svenska skulle vara ett bra komplement. Det fanns ett vagt intresse av att jobba som gymnasielärare i språk.
Hade du en tydlig plan för vad du ville jobba med när du pluggade?
Inte alls! Bara att det skulle ha med språk och skrivande att göra.
Vad önskar du att du hade vetat när du själv pluggade?
Att det finns så många andra yrken för oss språkintresserade än bara lärare och journalist.
Språk- och skrivkunnigt folk behövs på många platser – även i den privata sektorn.
Var det lätt eller svårt att få det första jobbet efter examen?
Nja, jag fortsatte studera i stort sett direkt efter den första examen, så svaret är inte helt givet. Om du menar jobb efter IHR är svaret: Väldigt lätt!
Hur har vägen sett ut fram dit där du är idag?
Krokig! Det har varit blandning mellan studier och jobb, men det var först efter IHR som krokigheten raknade.
Vad gör du konkret i ditt jobb? Nämn några typiska arbetsuppgifter du gör en vanlig dag.
Det kan vara att skriva pressmeddelanden, företagspresentationer och faktablad. Men också att göra intervjuer för kundtidningar, ta reda på fakta för texter som ska publiceras på ett företags webbplats och skriva kommunikations- och marknadsplaner.
Vilka kunskaper och färdigheter från studietiden har du mest nytta av i ditt jobb idag?
Studierna i svenska ligger nästan 30 år tillbaka, så det är svårt att svara på. Förmodligen är det en liten kurs i Svenska för invandrare (5 poäng, dvs 7,5 poäng räknat enligt dagens poängsystem). Där fick vi lära oss varför det är bra att kunna (praktisk) grammatik; om man ska förklara varför det heter som det heter på svenska för dem som lär sig språket, är det skarpt läge som gäller. Då räcker det inte att man kan de grammatikaliska etiketterna, man måste förklara med praktiska exempel.
Skriv dagligen. Spelar ingen roll om vad. Träna hjärna och penna. En text blir aldrig klar. Den blir möjligen mindre ofärdig.
Vad finns det för för- och nackdelar med ditt jobb tycker du?
Att det oftast är väldigt ont om tid. Stopptiderna kan vara synnerligt snävt tilltagna. Det finns en tro bland beställarna att man gör ett bättre jobb om man har dåligt med tid.
Vad är det allra roligaste?
Som copywriter får du skriva om det mesta. Det är mycket faktainläsning och uppdragen kan handla om de mesta – från kvantfysik till morötter. Och för att göra ett bra jobb måste man givetvis begripa det man skriver om; du kan exempelvis inte gissa dig till facktermer. Du avslöjas direkt. Så det är inte bara att spåna och hitta på som en del tror!
Vilken typ av person passar för att göra det du gör?
Man ska vara allmänbildad och vara intresserad av att lära sig nya saker. Man behöver inte vara lika studieskadad som jag, men en bred bakgrund – även yrkesmässigt – är till stor nytta.
Som copywriter ska du kunna paketera även komplexa saker på ett lättsmält sätt. Man kan säga att din uppgift i huvudsak är att få läsarna av dina texter att kunna, tycka eller göra något.
Bästa tipsen till den som pluggar?
Gör ordentlig skillnad mellan ledighet och plugg, dvs när du är ledig ska du verkligen vara det. Inget smygpluggande! Och när du pluggar, ska du göra det med fullt fokus. Inget ”Jag måste unna mig”. Det måste du inte alls!
Jag önskar att jag hade vetat att det finns så många andra yrken för oss språkintresserade än bara lärare och journalist.
Bästa tipsen till den som precis har tagit examen?
Det är ett vägskäl. Vilka jobb leder den här examen till? Behöver jag komplettera med fler kurser?
Notera att språk OCH något annat (gärna tekniska och/eller naturvetenskapliga kurser) märkbart förstärker dina chanser att få jobb. Tänk också på att språk- och skrivkunnigt folk behövs på många platser – även i den privata sektorn. Var därför inte rädd att kontakta företag och presentera vad du kan. Men gör det ur deras perspektiv, dvs vilken nytta de har av att anlita dig.
Bästa tipsen till den som vill jobba med samma sak som du gör?
Skriv dagligen. Spelar ingen roll om vad. Träna hjärna och penna. En text blir aldrig klar. Den blir möjligen mindre ofärdig.
Om det är copywriter du vill bli, kan du börja med att välja ut några annonser du gillar. Försök sedan att göra dem ännu bättre! Klura också ut vad syftet är med annonsen. Välj också ut annonser (eller annat marknadsföringsmaterial) som du inte gillar – gör det bättre!